Wednesday 25 July 2012

Coretan Mahasiswa Universitas Indonesia



Pucuk pauh delima batu
Anak Sembilang di tapak tangan
Walaupun jauh beribu batu
Dekat di hati dilupa jangan

Buah Perada dari Jawa
Berserta lada milik baginda
Duhai kanda belahan jiwa
Tanpa kanda tersiksalah jiwa

Ikat benang di pucuk Pauh
Pucuk Pauh di dalam dulang
Rindu mengenang orang jauh
Orang jauh bila kan pulang

Pucuk Mengkudu dipetik perindu
Sambil menyusun perhati rerama
Kekanda rindu dindapun rindu
Rindu berpantun bersama-sama

            Mendengarkan bait-bait pantun di atas,  seolah-olah menggamit kembali memori dan kenangan indah ketika berada di perantauan suatu ketika dahulu. Kenangan terindah yang tidak mungkin dapat terluput dari ingatan walau telah sekian lama masa berlalu. Masa berjalan dan terus berlalu tidak akan pernah berhasil memadamkan walau sedetik apa yang pernah dirakam sebagai sejarah manis menelusuri jalan menimba ilmu dan pengalaman di perantauan.

            Sejak kebelakangan ini sering timbul perselisihan dan kesalahfahaman mengenai beberapa isu yang mula menggugat dan mengeruhkan suasana harmoni hubungan di antara ‘dua bangsa serumpun’ Malaysia dan Indonesia. Sering kali apabila timbul perselisihan dan pergolakan yang mengeruhkan suasana hubungan harmoni kedua bangsa ini, maka di dada akhbar dan media eletronik akan tersebar berita yang tidak hanya akan dapat memulihkan keadaan, tetapi sebaliknya lebih banyak mengeruhkan lagi keadaan. Suasana tegang semakin memuncak apabila media dari kedua-dua pihak saling menuding jari antara satu sama lain, mencari punca kesalahan dan tidak ada usaha untuk mencari kebenaran yang sebanar dan sewajarnya.

            Rasa terpanggil untuk menulis bukan berniat untuk mengeruhkan lagi keadaan, tetapi sangat merasa dirugikan apabila melihat dua bangsa serumpun ini sering dicemari oleh pergolakan yang sering menguris hati kedua-dua pihak.

            Saya mungkin salah seorang yang sangat beruntung kerana pernah diberi kesempatan untuk menimba ilmu, malah dalam masa yang cukup panjang menimba pengalaman belajar di Republik Indonesia. Satu penghargaan yang besar apabila berjaya menempatkan diri di salah sebuah Universiti tersohor di negera Seberang. Universitas Indonesia, satu nama yang cukup besar dan sangat senonim dengan dunia pendidikan di Indonesia. Tambah manis lagi apabila berpeluang mendalami bidang sejarah Indonesia, bidang yang sebenarnya sangat besar cabarannya buat saya sebagai seorang yang bukan berasal dari warganegara  Republik Indonesia. Tetapi melalui pengalaman tersebut, banyak sekali ilmu dan pengalaman yang bermaanfaat yang dapat ditimba, dikumpul dan difahami sebagai asas memahami perjalanan sejarah bangsa Indonesia. Dalam masa yang sama, melalui pengalaman menimba ilmu mempelajari sejarah bangsa Indonesia ini membuatkan saya sebagai mahasiswa asing yang berkesempatan menuntut ilmu di Indonesia boleh melihat lebih objektif bagaimana sebenarnya perjalanan sejarah bangsa Indonesia dan pertaliannya dengan sejarah bangsa Malaysia.

            Melalui pengalaman menimba ilmu bermula dari rentetan Sejarah Zaman Kuno (Pra Sejarah) sehinggalah ke sejarah Zaman Pasca Merdeka, tentu sekali bukan sedikit untuk dimengerti dan difahami. Proses pembelajaran yang memakan masa hampir lebih lima tahun untuk menamatkan pengajian Sarjana Sejarah bukan cukup mudah dan memerlukan daya uasaha dan tingkat kesabaran yang cukup tinggi. Tapi bukan itu yang menjadi persoalan untuk diungkapkan di sini. Perkara pokok yang menjadi topik pembicaraan di sini ialah sejauhmanakah pengetahuan sejarah dapat memperbetulkan persepsi dan penilaian kita terhadap bangsa. Apalagi bila kita digembar-gemburkan sebagai suatu bangsa yang serumpun. Sejauhmana kebenaran pernyataan tersebut? Atau ianya hanya sebagai satu retorika yang menjadi ‘pemanis kata’ untuk menunjukkan keakraban, tetapi sebenarnya masih ada perasaan yang tersimpul di sebalik ungkapan kata tersebut.

            Apa sekalipun yang berlaku dan telah berlaku, kita tidak dapat menolak fakta sejarah yang menunjukkan kedua bangsa serumpun ini mempunyai hubungan yang sangat erat sejak dari dahulu kala lagi. Bila kita mengungkap kembali catatan sejarah silam, menelusuri zaman-zaman keagungan Kerajaan Melayu Nusantara, maka tidak akan menolak kemungkinan pertalian sejarah kedua bangsa serunpun ini akan ditemukan. Malah sebenarnya, pertalian ini bukan sekadar hubungan biasa-biasa, tetapi tercatat adanya pertalian darah dan persaudaraan yang cukup rapat. Saya tidak bermaksud untuk menyingkap kembali sejarah hubungan itu secara ilmiah di sini, mungkin ada di kalangan ilmuan dan sejarawan dari kedua-dua bangsa serumpun ini yang lebih arif untuk membicarakannya nanti. Tapi cukup saya katakan, pertalian sejarah masa lalu kedua-dua bangsa ini harus ditelusuri sehalus-halusnya supaya kita akan dapat memahami dan menghargai kembali persaudaraan dan ikatan kekeluargaan di antara kita.

            Sebelum mengundur diri untuk sementara waktu, izinkan saya mengucapkan terima kasih kepada guru-guru dan teman-teman yang telah membantu untuk saya mengenal erti sebenar pengertian sejarah yang sebenarnya. Kepada guru-guru dan teman-teman di FSUI (sekarang dikenali sebagai Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Indonesia), terima kasih kerana memberi kesempatan untuk saya memahami sejarah bangsa Indonesia. Sebenarnya tidak ada banyak bedanya, kita hanya di batasi dan dipisahkan oleh dua bangsa penjajah yang berbeda yang sebenarnya telah sukses melaksanakan politik ‘pecah perintah’ mereka. Sejarah sebenarnya adalah ubat yang paling berkesan untuk memulihkan kembali penyakit yang sedang merebak dan menjadi ‘virus’ yang boleh merosakkan hubungan dan persaudaraan di antara dua bangsa serumpun ini. Oleh itu sebagai Sarjana yang terdidik, marilah kita sama-sama membantu menjanakan kembali pengetahuan dan pengertian supaya generasi masa hadapan kita akan dididik dengan sejarah yang betul dan bermanfaat.

Samsul Kamil Osman
Sarjana Sejarah
Universitas Indonesia
Angkatan ‘89
 27 July 2012
           

No comments: